SWF file not found. Please check the path.

O czym pamiętać przy zakupach świątecznych, wyprzedażach i nie tylko. Kilka słów o zwrotach i wadliwych produktach.


O czym pamiętać przy zakupach świątecznych, wyprzedażach i nie tylko. Kilka slow o zwrotach i wadliwych produktach.



Przy zakupach zawsze sprawdzaj w sklepie, jaka jest ich polityka, co do zwrotów. Szczególnie ważne jest to przed zakupem prezentów. Pamiętaj, że nie masz prawa do zwrotu, jeśli element zakupu jest tylko nieodpowiedni lub jest niewłaściwy rozmiar lub po prostu zmieniliście zdanie. Ważne jest, aby sprawdzić w sklepie, że towary mogą być wymieniane po świętach, jeśli nie są odpowiednie. Jest to także dobry pomysł, aby sprawdzić od razu, (jeśli to możliwe), że prezenty, które kupiłeś działają prawidłowo i są w idealnym stanie.

Jeśli coś kupujesz a potem okazuje się ze nie jest to zadowalającej, jakości, zgodne z przeznaczeniem lub zgodne z opisem, masz prawo do ich zwrotu i otrzymania zwrotu pieniędzy. Nie ma limitu czasu, ale im szybciej zgłosisz problem tym łatwiej będzie uzyskać refundację. Oczywiście w miarę szybko trzeba sklep o tym poinformować.


Nie jesteś zobowiązany do przyjęcia noty kredytowej, kuponów lub oferty naprawy, gdy towary są wadliwe lub niewłaściwie opisane i są one zwracane w rozsądnym czasie. Z prezentami, zazwyczaj jest to osoba, która kupiła towar, która powinna wziąć je z powrotem. Zazwyczaj potrzebny jest dowód zakupu, ale nie musi to być rachunek, może to być na przykład wydruk z banku itp. Kredytowe lub debetowe wydruki z kart mogą być również używane, jako dowód zakupu.

 



Gwarancje producentów. Podczas gdy prawo mówi, że musisz zwrócić sie do sprzedawcy do rozpatrywania skarg dotyczących wadliwego towaru, możesz mieć dodatkowe prawa w ramach gwarancji producenta. Zwykle trzeba wysłać szczegóły, takie jak imię, nazwisko, adres i datę zakupu w celu weryfikacji gwarancji.


Jeśli kupujesz na Internecie regulamin sprzedaży na odległość daje pewne dodatkowe prawa. Masz siedem dni roboczych od dnia, kiedy towar został dostarczony do anulowania zamówienia, nawet, jeśli po prostu zmieniłeś zdanie. Sprzedawca powinien wtedy zwrócić pieniądze w ciągu 30 dni od daty anulowaniu zamówienia. Nie ma to zastosowania do rzeczy, takich jak CD, DVD, które odpieczętujesz, oprogramowania komputerowego lub towarów zindywidualizowanych. Również towary powinny być normalnie dostarczane w ciągu 30 dni od złożenia zamówienia. Więcej znajdziesz w artykule o zakupach na odległość.


Jeśli kupujesz online, upewnij się, że korzystać z renomowanych dystrybutorów, ponieważ istnieje wiele stron internetowych, sprzedających podrobione towary. Dobrym pomysłem jest, aby korzystać z karty kredytowej – zobacz wcześniejszy artykuł na tej stronie.


Giftcards

Tzw. ‘’giftcards’’ mogą stanowić bardzo przydatny prezent pod choinkę, ale w niektórych przypadkach konsumenci mają problemy z nimi.
Upewnij się, że znasz datę ważności bonu - powinno to być wyraźnie widoczne na kuponie lub na stronie internetowej przedsiębiorcy.
Daty ważności są bardzo zróżnicowane. Niektóre sklepy dają sześć miesięcy inne mniej lub więcej. Gdy sklep zmienia właściciela, nowi właściciele nie musza nabyć poprzednich zobowiązań. Oznacza to, ze twój kupon jest nieważny.

Zakup na wyprzedażach


Konsumenci mają takie same prawa przy zakupie towarów na wyprzedażach, jak w przypadku każdego innego produktu. Niektóre ceny towarów mogą być zmniejszone z powodu drobnych wad, więc sprawdź dokładnie. Sprzedający nie jest zobowiązany zwrócić pieniądze, jeśli usterki wskazał przed dokonaniem zakupu, chyba ze usterek jest więcej lub nie zostały wymienione przed zakupem. Niezgodne z prawem jest, gdy sklepy oszukują, że cena towaru została zmniejszona (sale), gdy tak naprawdę jest to taka sama cena jak przed wyprzedażą. Generalnie towary powinny być w sprzedaży w sklepie po wyższej cenie przed tym jak ich cena została zmniejszona. 

Nawet, jeśli nie masz prawa do zwrotu itp., dobrym firmom zależy na przyzwoitym serwisie (customer service). Więc zawsze można zapytać - i powiedz im, że jesteś rozczarowany, jeśli nie pomagają.


Jeżeli potrzebujesz porady Trading Standards skontaktuj sie z  Citizens Advice pod 08454 04 05 06. W języku angielskim otrzymasz darmowe, dyskretne i bezstronne rady w sprawach konsumenckich. Możesz tez wejść na stronę www.adviceguide.org. Dostaniesz również poradę jak napisać list i co w nim powinno być zawarte.


Przed lub po świętach ważne jest, aby korzystać z renomowanych firm. Używaj zatwierdzonych przedsiębiorców przez Trading Standards. W odpowiedzi na obawy o "nieuczciwych przedsiębiorcach", które często są podkreślane w mediach, stworzylismy tzw. Buy With Confidence. Scheme zapewnia konsumentom listę lokalnych firm, które są sprawdzone przez Trading Standards i jeśli cos pójdzie nie tak polityka firmy jest skierowana na sprawiedliwe podejście do klienta. Każdy, kto jest przez nas przyjęty przeszedł szereg szczegółowych kontroli przed zatwierdzeniem, jako członek programu. Więcej informacji na temat programu lub żeby znaleźć zatwierdzonych przedsiębiorców lub firmy - skontaktuj się z Cumbria County Council Buy With Confidence na 01539 713594.lub odwiedź naszą stronę internetową www.cumbria.gov.uk, można również wysłać e-mail - trading.standards@ cumbria.gov.uk

Copyright © 2008-2017 Polacy w Cumbrii. Wszelkie prawa zastrzeżone.